Å være forelder er den vanskeligste oppgave du noen gang kommer å få, men du kommer å klare det

Lær barna å regulere følelser

bilde av fire sitroner med ulike følelser

En av de viktigste oppgavene for foreldre er å hjelpe barna å lære følelser å kjenne og å kunne regulere dem.

Noen barn er bare, enten glade eller sinte. De opplever ikke noe mellom disse to ytterpunktene. Litt sorg kan da bli bunnløs fortvilelse, litt redsel som panikk, litt sinne som raseri, litt usikkerhet som kaos, litt smerte som uutholdelig smerte. Alt blir enten for mye, eller alt for lite.

 

Hva skal du gjøre når et barn kommer løpende til deg med sprutende tårer og skriker høyt for at hun fikk et skrubbsår. Som forelder skal du da trøste og lindre smerten, men du kan du da også bøye deg ned, høre på barnet og prøve å hjelpe det til å gradere smerten. Hvor er det vondt? Hvor er det ikke vondt? Hvor vondt er dette i forhold til sist gang? På samme måte kan du som forelder hjelpe ditt barn til å utforske andre følelser.

Følelser kan ikke ties i hjel. De er som trollet. De vokser i mørket. Det er derfor viktig å snakke om dem, og det første skritt i den retningen er å benevne dem. Uten å ha ord for det man opplever, kan man ikke snakke om det og da er det heller ikke innenfor rekkevidde for forståelsen. Tenk over hvilke følelser du kan benevne. Jeg har i terapi bedt familier ramse opp så mange ulike følelser de har klart å finne på. Mens de har kommet med forslag har jeg skrevet dem ned på lapper. I noen tilfeller har hele gulvet blitt fult av lapper, med ulike følelser som mor, far og barn kjente til og har følt på. I andre tilfeller har vi som terapeuter måttet hjelpe til med å komme med forslag. Av de følelsene du kjenner til: Hvilke av dem gjenkjenner ditt barn? Når kommer de? Hva får dem til å komme? Hva får dem til å avta?

Det å hjelpe barnet til å regulere sine følelser er noe av det viktigste dere som foreldre må lære barna. Det første er da å gi dem navn slik at man kan snakke om dem. Dette må ikke bare være kunnskap eller teori, men også erfaring. Det å holde rundt barnet og stryke det på kinnet er en demper på mange følelser. Barn kan snakke om hvordan de selv regulerer følelsene sine (mange barn har nemlig flere beviste måter å gjøre det på) og du som forelder kan hjelpe med å gi suplementer, eller alternativer.

Utforske følelsene og deres utvikling. Noen barn sier. -Jeg vet ikke hva som skjedde, det bare skjedde. Som forelder må man da prøve å utforske det som skjedde, for eksempel at jeg ble kjempe sint på skolen. Hvordan kan man utforske det? En måte kan være å gå inn i hendelsen i detalj. Hvor var du, før det skjedde? Hvor gikk du? Hva så du? Hva hørte du? hva gjorde du da? Hva skjedde så? På denne måten kan du som forelder for eksempel hjelpe barnet til å forstå hendelsesforløpet og hvordan sinnet vokste fra en irritasjon på en spesiell ting til mer og mer sinne, som til slutt endte opp med kjempesinne.

Andre gode spørsmål for å utforske og regulere følelsene kan være å i en vanlig situasjon si hva du kjenner på, for eksempel fred, og der etter spørre barnet: -Hva føler du nå? Hva kjenner du på? Om barnet ikke har noe svar på det, kan du hjelpe barnet med å gjette hva det opplever. Det kan da være lurt å gjette på to helt ulike ting: -Opplever du glede, tristhet, eller noe helt annet.? Når dere har funnet ut hva det er barnet føler,kan du spørre: -Hvordan merker du at du føler? Hvis du kjenner .(følelsen)... Hvordan kan andre vite at du føler det?

Det går også an å benytte disse 8 ansiktene. Hvilke følelser viser disse ansiktene? Når kjente du sist på den første, den andre, osv.?

Dele dine mestringsstrategier

Det å dele med barna hva du gjør for å regulere dine følelser er en god ting. Her har du trolig mer kunnskap enn du selv er deg bevisst. Det er i hvertfall det jeg ser mange ganger i terapi. Du teller kanskje til ti når du begynner å bli sint, slik at du gir deg selv tid til å tenke deg litt om og ikke la sinnet ta helt av. For å bli mer glad, når du er trist velger du kanskje å sette på musikk eller ringe til en venninne. Noen setter seg på sykkelen og tar en treningsøkt for å klarne tankene, eller for å få ut frustrasjon. Når du i en samtale kjenner at du eller den du snakker med blir trist eller sint bytter du kanskje tema og merker at spenningen dempes. Du er kanskje vant til å bruke humor for å snu en amper stemning. Du har sikkert valgt å gå fra en fest når du har følt deg dum eller mistilpass, også det er en måte å regulere følelser på. Du har kjent hvordan følelsene i kroppen raskt forandrer seg i det en god venn eller enda mer om en kjæreste ringer deg. Du har helt sikkert skiftet tema når du snakket med en person og dere kom inn på noe som var ubehagelig. Du har kanskje også valgt å tenke på noe annet, når du blir for trist.


Med disse korte inspillene tenker jeg at du er i stand til å tenke over for din del hvordan du regulerer følelser. Du kan sikkert også tenke over hvilke følelser som er vanskelige for deg å regulere. Med dette som en bakgrunn kan du utforske og hjelpe ditt barn til å regulere sine følelser, noe som er en forutsetning for å fungere godt ikke bare for seg selv, men i stor grad også med andre.

Skrevet av Rune Zahl-Olsen